Alweer een week verder… - Reisverslag uit Ampara, Sri Lanka van Corine Dongen - WaarBenJij.nu Alweer een week verder… - Reisverslag uit Ampara, Sri Lanka van Corine Dongen - WaarBenJij.nu

Alweer een week verder…

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corine

11 Juni 2011 | Sri Lanka, Ampara

Waar waren we gebleven, ik denk bij ons uitstapje naar de Mac. Donalds en John zijn kennismaking met de Arrack. Nou die is hem goed bevallen, want tijdens onze trip die afgelopen maandag is begonnen, heeft hij regelmatig samen met Gerard (onze chauffeur en mijn oude huisbaas) een glaasje gedronken.
Maandagochtend zijn we om 7 uur vanaf Prithi vertrokken op weg naar Sigirya. Sigyria is een rots die 180 meter hoog is en vroeger een koninkrijk. Je kunt deze rots helemaal tot op de top beklimmen om zo het winterpaleis van de koning te zien en te genieten van een adembenemend uitzicht. Het beklimmen is echter wel een redelijke beproeving omdat de meeste treden natuurlijk zijn en er dus geen een gelijk is. Overigens moesten we omhoog wel redelijk doorlopen, want er waren wat mensen die ontdekte dat ik niet voor de eerste keer was en ook nog wat Sinhala spreek en dus steeds als we even wilden wachten vroegen of we weer mee liepen. We hebben de top gehaald, mooie foto’s gemaakt en vervolgens naar beneden om olifant te gaan rijden.
Olifant rijden blijft iets aparts en ik had dit al eens eerder gedaan, maar nog niet met olifantendouche. Deze keer dus wel, olifant een emmer leeg drinken en vervolgens over zijn hoofd ons kleddernat spuiten, erg grappig. ’s Avonds geslapen in een heel mooi hotel met zwembad en midden tussen de rijstvelden, super!
Dinsdag zijn we weer aan het klimmen gegaan en deze keer zijn we naar Dambulla gegaan. Dambulla is een tempelcomplex, maar dan in een grot. Het was er niet druk en dus zagen we naast de tempel nog een heleboel aapjes met baby. Aan het eind van de dag zouden we zoals afgesproken gaan slapen in een guesthouse in Kandy, maar Gerard zette ons af bij een hotel van hetzelfde soort als de dag ervoor. Ik vroeg hem waarom en hij zei dat dit een cadeautje van hem was omdat het onze huwelijksreis was, erg lief van hem. Later bleek ook dat hij dit geregeld had omdat ik vorig jaar met mijn familie alle mooie hotels had gemist door het ziek zijn. Dat is nog eens een vriend en we hebben hem dan ook heel hartelijk bedankt. ’s Avonds zijn we nog naar een voorstelling van Sri Lankaanse dans geweest en hebben we de tempel van de tand bezocht. In deze tempel ligt de tand van Boeddha en daarom is dit een heel druk bezochte tempel. Een keer per dag tussen 18 uur en 19 uur kun je zien waar hij ligt en wij waren precies op tijd.
Woensdag was weer een dagje bij een van de projecten van Prithipura, Cotagala en Asokapura. Dit ligt op een berg en de weg er naar toe was niet ideaal omdat er door regenval van de laatste weken heel veel gaten in de weg zitten. Blij dat we er waren dus. We hebben hier alle kinderen op chocola getrakteerd en iedereen was weer blij om mij te zien. Een jongetje was heel enthousiast om John te zien en stak meteen zijn handjes in de lucht en riep naar hem. Sudeepa was afgelopen week nog op Prithi en met ons mee geweest naar de Mac. Sudeepa is een jongetje van drie jaar en heeft een volledig ontwikkeld oor en aan de andere kant kun je de aanleg van zijn oor zien, maar er zit geen oor. Dit gaan ze in september proberen te maken. Verder sluit zijn mond niet goed en ook dit proberen ze op te lossen. Hij is verder helemaal fan van John (en andersom ook) en hij ging dan ook huilen toen we aan het eind van de dag weg gingen. We hadden voor deze kinderen verder ook nog van alles meegenomen voor school en verder hebben we hen geld gegeven om een hele dag extra lekker eten voor ze te gaan maken. We kregen dan ook in koor een heel erg dank je wel van ze.
Op Cotagala stellen ze eigenlijk nooit vragen of je ze wil helpen, maar deze keer kreeg ik de indirecte vraag om hen te helpen met de aanschaf van een grote wasmachine. Zij hebben namelijk nu heel veel kleine kindjes overgenomen van Prithi en die dragen nog katoenen luiers en veroorzaken dus veel was. Nu moet deze was met de hand gedaan worden en is er dus minder tijd om met de kinderen te spelen. Ik heb aan hen aangegeven dat ik wil kijken naar de mogelijkheden om dit te sponsoren. Omdat we echter al wat dingen op andere plekken hebben toegezegd, redden we denk ik niet het hele bedrag, Wij hopen dus dat er nog mensen zijn die voor onze reis zeiden iets te willen geven, maar dit nog niet gedaan hebben dit misschien alsnog willen doen, zodat we samen voor hen een wasmachine kunnen kopen. Wij weten dat het een hele brutale vraag is, maar we doen het niet voor onszelf en stel je eens voor dat je de was van je hele gezin met de hand moet doen… Hoe zou dit dan zijn als je thuis met dertig mensen bent?
Donderdag zijn we in de ochtend heerlijk gaan raften op de rivier en hebben we meteen voor dat bedrijf de nieuwe rafts uitgeprobeerd. Heerlijk om te doen. In de middag doorgereden naar het berggebied van Nuwara Elyia waar het normaal zo fris is dat je lange mouwen aan moet. Deze keer viel het wel mee en zijn we dus in lange broek met t-shirt en schoenen (dat wel) gaan shoppen. Je kunt in deze plaats prima truien en jassen van bekende merken kopen, maar dan voor een habbekrats. ’s Avonds is John samen met Gerard nog lekker aan de Arrack gegaan en weer een leuke dag voorbij.
Vrijdag stond ons een hike door de jungle van Sri Lanka te wachten, we hebben 16 kilometer gelopen op een hoogte variërend van 1400 tot 1700 meter. De temperatuursverschillen waren soms best groot en de ene keer stonden we met ons hoofd in de wolken en het andere moment in de felle zon.
Allebei aardig (rood)bruin gekleurd en een goed gevoel aan deze hike over gehouden. We zijn namelijk ook midden tussen de theeplantages doorgelopen en hebben ook de theeplukkershuizen van zeer dichtbij gezien. Echt erg gaaf om dit eens van dichtbij te zien.
Laat op de dag in Ella aangekomen en genoten van een welverdiende uitgebreide massage met stoombad. (een op een doodskist lijkende kist, waar je hoofd uitsteekt) en om 21 uur vielen de oogjes toe. Lopen in dit klimaat en met een niet zo’n gladde ondergrond vraagt schijnbaar toch wel iets van je lichaam…
Nu op weg naar Manon om samen naar het strand te gaan en de komende week bij haar projecten te gaan kijken. We hebben l wat plannen wat we gaan doen voor haar projecten en jullie zullen het de komende dag lezen.
We proberen straks nog wat foto’s te plaatsen, maar als dit niet lukt volgen deze morgen of maandag.

Een hele warme groet van ons twee!

• 11 Juni 2011 - 09:18

Kees Verhoeven:

Hoi ambasadeurs,
    Wat moeten jullie genieten daar, heb de foto's en de verslagen gelezen het is net een boek dat je in een keer uitleest.
    En begrijpt onze john de taal al een beetje, zo te zien gaat het hem makkelijk af zeker met handgebaren hahaha. Geniet er samen nog maar lekker van voor je het weet sta je weer met de beide benen in het haastige Nederland. nog een fijne vakantie groetjes Elly en Kees

• 11 Juni 2011 - 10:25

Rozemarie:

Leuk om jullie zo te volgen, maar ben wel jaloers hoor. Hoop er ook weer snel naar toe te kunnen.
    Wat betreft de wasmachine voor Cotagala: we moeten snel maar een keer skypen, want heb nog geld over dat bestemd is voor Prithipura.
    Doe de hartelijke groeten aan de beste gids van Sri Lanka: Gerard!!
    Ik hoop snel iets van je te horen, dan valt er vast wel iets te regelen. Geniet nog van jullie trip!! Groetjes Rozemarie.

• 11 Juni 2011 - 10:38

Miriam:

Hallo Samen,kan me voorstellen dat jullie erg genieten van alles,lieve kinders die je wilt verwennen en zo,n mooie foto,s.
    Geniet ervan want de tijd vliegt voorbij.
    Hartelijke groet Miriam En Johan

• 11 Juni 2011 - 10:47

Joep En Carla:

Hallo Corine en John,
    We hebben jullie reisverslag gelezen en de foto's bekeken. Voor ons was het een verrassing dat dit jullie huwelijksreis is geworden! Van harte gefeliciteerd! (feestje, roept Joep achte mij) Ook het stukje over de wasmachine gelezen en gelijk een kleine bijdrage overgemaakt. Nog veel plezier, geniet ervan, we feliciteren jullie wel bij terugkomst. Groetjes Joep en Carla. PS de foto van John met de olifantendouche is keigaaf

• 11 Juni 2011 - 13:03

Betty:

hoi jullie daar
    wat lees ik nou in jullie berichtjes
    is dit jullie huwelijksreis? heb ik iets gemist?
    ik lees wel dat het jullie goed gaat daar
    geniet nog maar even het is eerder om dan je denkt maar ook hier sta voor jullie een nieuwe uitdaging toch
    veel gr betty

• 13 Juni 2011 - 04:42

Corine:

@Joep en Carla,

Dank je wel voor jullie bijdrage! En ze vinden dat het hier huwelijksreis is, maar dat komt omdat samenwonen eigenlijk niet kan. Helaas voor jullie, geen feestje dus...

• 13 Juni 2011 - 11:30

Hee C-tje,
    Tis weer een lekkere luiervakantie zo te lezen. Fijn dat jullie het zo fijn hebben. Kan John ook lachen op foto's??? Geniet nog lekker met z'n tweeën!!!
    Lieve groet, Karin

• 13 Juni 2011 - 11:32

Hee C-tje,
    Weer een lekkere luiervakantie zo te lezen. Fijn dat jullie het zo fijn hebben. Zo'n olifantendouche wil ik ook wel!!!! Kan John ook lachen op foto's???????? Nou, lekker genieten met z'n tweeën!!!
    Lieve groet, Karin

• 13 Juni 2011 - 11:33

Karin:

Oeps, dacht dat het mis was gegaan dus deed het nog een keer, lekkere digibeet die ik ben...........

• 14 Juni 2011 - 12:40

Tini:

Hoi vakantiegangsters!
    Het is wel erg super wat jullie allemaal mee maken dus geniet er maar van, ik geniet al van jullie verslagen . Nog fijne dagen en een hartelijke groet :
    Tini