Bergen levenservaring.... - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Corine Dongen - WaarBenJij.nu Bergen levenservaring.... - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Corine Dongen - WaarBenJij.nu

Bergen levenservaring....

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

24 Februari 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

When do you come back? And you are coming back is it? Zijn de meest gestelde vragen van de afgelopen dagen.
Iedere keer denk ik in het begin weer even dat het de laatste keer is, maar hoe kan dat nu? Ik ga vrijwillig en mag daarom moeite hebben met afscheid nemen en het niet los kunnen laten. Als ik namelijk vanochtend van iedereen afscheid neem en van Senura in het bijzonder, dan zou ik er het liefst een paar mee willen nemen. Niet omdat ze het niet goed hebben, maar gewoon omdat er soms kindjes bij zijn die echt je hart stelen! En Senura is er zo een...het begon drie jaar geleden toen hij heel erg aan het huilen was door de hoge koorts die hij had. Ik heb hem toen in een zitzak bij me gepakt met zijn hoofdje op mijn borst zodat hij door het kloppen van mijn hart rustig zou worden, nou daar is het fout gegaan..ik heb met hem zo wel drie uur gezeten, want steeds als ik hem in zijn bedje wilde leggen begon hij weer. Nu nog steeds als ik kom legt hij meteen zijn hoofd tegen mijn borst en kan zo uren zitten. Er is wel enig verschil met drie jaar geleden, nu maakt hij geluiden, klakt met zijn tong, lacht naar je omdat hij je herkent en als je bijvoorbeeld met hem gaat neuzen en je stopt probeert hij het zelf bij jou. Hij is zo gegroeid en hij is een van de weinige kindjes waarvan ik denk dat er meer ontwikkeling zou kunnen zijn als hij in Nederland zou wonen... Als ik dit schrijf doet het me ook denken aan Shantini , Daham en Maweetha.
Shantini was echt mijn meisje, gebracht vanuit de goot en uren met me in de zitzak gezeten om haar tot rust te brengen..blind en dan van een rumoerige stad als Colombo ergens anders gebracht worden met allemaal vreemde stemmen, mensen die je eten willen geven en een longontsteking...
Daham, een jongetje met een enorm waterhoofd, de helft van een tweeling, supervrolijk, het zwembad en de zitzak omdat hij het eigenlijk niet meer fijn vond om opgepakt te worden vanwege zijn enorme zware hoofd, maar genieten en grapjes maken kon hij wel. Stiekem in je hand knijpen of gauw bij je haren pakken als je hem knuffelde en dan lachen....
En Maweetha een mannetje van zes weken toen ik kwam met een lijfje zo groot als mijn hand en een hoofd dat in zes weken uitgroeide tot wel een doorsnede van 60 centimeter... Niemand die hem durfde op te pakken, maar ook zo'n jongetje verdient een knuffel, dus maar weer die zitzak en uren zitten..
Alledrie zijn ze er niet meer evenals een aantal anderen en ik weet dat het voor hen vaak beter is, maar afscheid nemen van een kindje blijft onnatuurlijk.
Bij zo'n afscheidsrondje als vanochtend, speelt onbewust daarom ook wel de vraag mee: " Ben jij er de volgende keer nog als ik weer kom?"
Maar goed mijn vorige verslag had als titel iets met emoties dus op naar iets vrolijkers.
Woensdag ben ik met de trein vanaf Manon terug gegaan naar Prithi waar een aantal kinderen van de trip ook waren, wat een hoop gegil, gelach en blijde gezichten opleverde. In de middag een beetje aangerommeld, thee rond gebracht en gespeeld, geknuffeld en veel was gevouwen. 'S Avonds bij vrienden gegeten, waarvan de helft van de familie in Sri Lanka woont en de helft in Nederland en nu was toevallig een gedeelte van de Nederlandse delegatie er ook. Best fijn om lekker even te kletsen en mijn ervaringen te delen met mensen die begrijpen dat dit veel gevoelens bij je los kan maken. Sri Lankanen zijn dan toch meer van doorgaan wat natuurlijk ook moet, maar over je gevoel praten hoort daar bij hen vaak niet bij...
Donderdag heerlijk ouderwets met Manon geshopt in Colombo waarbij we een tuk tuk driver hadden die geen heg of steg wist, maar gelukkig zijn we er vaker geweest en konden we zelf wel vertellen waar hij heen moest. Op Galleroad reed hij over een steentje met als gevolg een fluitend geluid uit zijn band, lek dus. Band verwisselen en verder maar, tenminste dat dachten wij, want binnen twintig meter was ook zijn reserveband lek. Toen ik goed keek zag ik dat er geen profiel zat op al zijn banden, samen met het feit dat hij natuurlijk maar een reservewiel had, hebben we eieren voor ons geld gekozen en hebben hem betaald voor zijn diensten en zijn met een ander verder gegaan. Bijkomend voordeel; hij wist ook overal de weg.
Op Prithi terug gekomen met Mary geoefend om weer te lopen na een hersenbloeding. Zij was vroeger een nangi (client die ook in verzorging helpt) maar is nu helemaal afhankelijk. Ze moet weer leren vertrouwen. Zichzelf en op een speelse manier met haar geoefend, waarbij ze de belofte maakte dat ze volgende keer als ik kom met rollator weer kan lopen. Mijn tegenbelofte een middagje samen winkelen als het zo is en voor nu samen een blokje wandelen in de rolstoel. Weer iemand zijn dag goed gemaakt, wat zit het soms toch in kleine dingen!
Gisteren wat theebezoekjes afgelegd en daarna drie uur aan het zwembad gelegen, genieten van de zon en een beetje uitrusten van best vermoeiende twee weken. Eigenlijk veel meer gedaan dat in de tijd paste, maar het is gelukt zoals altijd. En om de tijd nog echt vol te maken met de jongerenvan Cotagala en Asokapura die nu op Prithi aan het werk zijn naar de Mac Donalds geweest om te zorgen dat ook zij een beloning kregen voor hun inzet! Als je dan toch met het busje gaat kun je hem net zo goed vol laden, dus ook nog zeven kleine kids meegenomen en genoten en niet te vergeten weer geïntegreerd met de medemens.
Het was weer een hele bijzonder thuiskomen in Sri Lanka en goed voor mezelf en mijn eigenwaarde. Even helemaal voor anderen gaan zonder daarbij jezelf uit het oog te verliezen en weer wat levenservaring toe te voegen aan mijn rugzak!
Overigens had ik dit natuurlijk niet zonder jullie steun gekund en daarvoor heel erg veel super bedankt! Ook namens de kinderen en staf, ze hebben me sinds de trip iedere dag gebeld om te zeggen hoe leuk het was en dank je wel te zeggen... Ik hoop dat ik een volgende keer weer op jullie mag rekenen en als er iemand inmiddels de behoefte voelt om een keer mee te gaan...jullie zijn welkom!

Nu in het vliegtuig van Dubai naar Dusseldorf waar ik opgewacht zal worden door mijn lief en mijn grootste neef die daar samen een middagje vliegtuigen spotten zijn.....en mij vast ook bijzonder laten thuiskomen!

Corine




  • 24 Februari 2013 - 13:45

    Tini:

    Hoi Corine!
    Het zit er weer op , wat is het snel gegaan maar je komt weer terug met veel mooie herrineringen en ervaring. Ook zal dit niet de laatste keer zijn je komt er zeker terug,was ik 20jaar jonger ging ik zeker een keer met je mee, maar die droom moet ik laten varen.
    Ik wens jou een veilige vlucht en een fijne thuiskomst.
    Liefs en tot ziens Tini

  • 25 Februari 2013 - 15:00

    Moniek:

    Sorry dat ik zo weinig gereageerd heb, maar echt ik lees je verhalen wel!!Wat ben je toch een bijzonder mens! Als we meer "corinetjes"hadden was de wereld vast een stukje mooier...

  • 25 Februari 2013 - 17:11

    Mieke Van Drunen:

    Hoi Corine,
    Als ik dit lees, kan ik me voorstellen dat de weken zijn omgevlogen. Maar wat heb je veel gedaan! Heel bijzonder hoor. Ik kan me voorstellen dat de kindjes blij zijn als ze je weer zien.
    Het zal wel even wennen zijn, weer terug in het koude kikkerlandje. Maar gelukkig is John er, die vast heel blij zal zijn dat je terug bent.

  • 03 Maart 2013 - 22:02

    An:

    Zo Corine, weer een super reis gehad. Je verhalen waren weer erg mooi en je want je gewoon ook daar als ik je lange verhalen lees. groetjes weer en tot gauw An

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Corine

meer info: dongen.corine@kpnmail.nl of 0645165445 en www.prithipura.org

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 623
Totaal aantal bezoekers 79965

Voorgaande reizen:

21 Maart 2019 - 07 April 2019

Negen jaar samen vieren we in Sri Lanka

23 Maart 2018 - 08 April 2018

Een verlaat verjaardagscadeau aan mezelf!

17 April 2017 - 27 April 2017

Ja, we gaan weer naar Sri Lanka!!!

18 December 2013 - 05 Januari 2014

De tiende keer naar mijn Sri Lankaanse vriendjes!

17 Augustus 2013 - 15 September 2013

Vijf landen in vier weken.

07 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Carnaval vieren in Sri Lanka

27 Augustus 2012 - 19 September 2012

Zuid Afrika

27 April 2012 - 14 Mei 2012

Weer een keertje alleen naar huis....

01 Juni 2011 - 25 Juni 2011

Samen naar mijn tweede thuis

31 Maart 2010 - 30 Mei 2010

Onbetaald verlof...

23 December 2009 - 17 Januari 2010

Vijfde reis

08 Augustus 2009 - 19 September 2009

Mijn vierde reis

Landen bezocht: