Hallo - Reisverslag uit Hendala, Sri Lanka van Corine Dongen - WaarBenJij.nu Hallo - Reisverslag uit Hendala, Sri Lanka van Corine Dongen - WaarBenJij.nu

Hallo

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

24 Maart 2018 | Sri Lanka, Hendala

Ayubowan,

Wat is geheugen toch een bijzonder ding, je slaat iets in op en op het moment dat je het kunt gebruiken, haal je het weer op. Zo ook met Sinhala de taal van Sri Lanka, de eerste twee zinnen kun je er even niets mee en dan is het er gewoon weer.
Net als ik, meteen helemaal thuis alsof er geen jaar voorbij is gegaan. Meteen na aankomst een lekker pittig ontbijt en kindjes knuffelen.
Vlucht was wel eentje met een omweg via Parijs en Mumbai, maar zolang ik geen 700euro per vier uur verdien, heb ik te er wel voor om iets om te vliegen. Leuke bijkomstigheid is ook dat ik twee heerlijke stinkende Franse kaasjes en wijn in mijn handbagage heb en we morgen met Manon, Pieter en Katherine een borrelavondje houden om te vieren dat we weer samen zijn op Prithi. Dat ik Manon hier ontmoette is deze week precies 11 jaar geleden en ook voor de akka’s zijn wij onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Als ik kom vragen ze waar is Manon en andersom; hoezo zijn wij twee individuen? Als ik dan terug denk aan onze ontmoeting dat was er een van veel poetsen en weinig slapen omdat we de feestelijke opening moesten vieren van het schoolgebouw dat na de Tsunami nieuw was gebouwd. Veel mensen ontmoet op Prithi en enkele nog steeds contact mee, zo ga ik deze week ook Jessica nog zien die ik in 2010 leerde kennen. Veel contacten gaan via social media en dat is leuk omdat je elkaar dan zijdelings kunt volgen. Je deelt in Sri Lanka vaak een heleboel omdat je allemaal ver van huis bent, maar niet ieder contact blijkt in Nederland ook nog zo’n intense vriendschap te zijn. Een waar je alles mee kunt delen en daarom is Manon zo bijzonder! Inmiddels heb ik ook een redelijke vrienden en familiekring van Sri Lankanen. Zo heeft mijn oude huisbaas hier (Gerard) me ooit eens gevraagd om iets mee te nemen voor zijn zus in Nederland en hierdoor ontmoette ik zijn nichtje met haar man en kinderen en Niwanthi en Marc zij zijn onze zelf gekozen broer en zus zeggen we altijd. Zo fijn en dierbaar om ons leven met hen te delen ook nu ze inmiddels al bijna twee jaar in Duitsland wonen. Maar door hen heb ik dus ook nog een Sri Lankaanse mama, oma, zusje en oom Gerard inmiddels….
Dus als ik het nog niet druk had als ik hier ben, nu kom ik niet onder een bezoekje met oma en waarschijnlijk veel eten uit en ga ik volgende week met nangi (zusje) Pasen vieren aan het strand terwijl John dit viert met Niwanthi, Marc en kids bij ons thuis.
Als ik dit schrijf besef ik weer hoe fijn het soms is om alleen op reis te gaan, op jezelf aangewezen te zijn. Bij mij maakt dat altijd wat los en ik mijmer dan over van alles en besef dat ik enorm bof met wie ik ben en waar ik sta in het leven. De liefste vriend van de wereld, hij is er altijd voor me maar laat me ook alleen gaan en dat schijnt in veel relaties nogal bijzonder te zijn… De beste Storm in huis die je maar kunt hebben, lieve familie en vrienden, een opleiding, geen vaste baan en daardoor nu de kans om eens een nieuwe tak van gezondheidszorg (psychiatrie) te leren kennen. Een doelgroep waarvan ik dacht dat het niets voor mij zou zijn, maar verrassend verrijkend en super boeiend en of het nu forensische psychiatrie, jongerenpsychiatrie is of mensen die met een UFO hier zijn gebracht ; het gaat me goed af en daar ben ik trots op!
Wel gek om dinsdag niet samen thuis ons acht jaar samen zijn te vieren, maar dat maken we later dubbel en dwars goed.
Ik ga deze overdenking eens stoppen en iets anders nuttigs doen, zoals een plan maken voor de komende week. Wat ik wil doen? Teveel…..
Naar de pharrmaceut om de epilepsiemedicatie weer gesponsord te krijgen, een bezoekje aan Anandapura (vorig jaar overgeslagen), dingen aanschaffen van de wishlist hier, een uitje naar de speeltuin met de kindjes van Cotagala (eens checken of volgende week al schoolvakantie is) de snoezelruimte opknappen (weersinvloeden maken dat sommige dingen aan vervanging toe zijn) en uiteten met de akka’s.
Dus geen tijd voor teveel beschreven gedachtes, aan de bak!

Ben lief voor elkaar en tot volgende keer!

Corine

P.S. Mocht je nog iets willen bijdragen dat mag altijd op mentaal gebied, maar ook op NL17INGB0005869669.
En mocht je iets speciaals hebben waar je wil dat ik het aan besteed laat het me maar horen.


  • 24 Maart 2018 - 08:26

    Mieke:

    Ha Corine!
    Hans en ik wensen jou een hele fijn tijd daar. En kom vooral weer gezond terug!
    Lieve groet en kus, Hans en Mieke.

  • 26 Maart 2018 - 01:35

    Tante Mieke:

    Wauw, ik ben trots op mijn (oud)achterbuurmeisje!! Zo écht Corine zoals je schrijft over wat je denkt, voelt en vooral ook wat je wilt doen, geweldig! Geniet ervan en kom straks alles uitgebreid vertellen!
    Lieve groeten Oom Wil en tante Mieke

  • 26 Maart 2018 - 15:04

    Sanne:

    Hej Corine,
    Heel veel plezier in je geliefde Sri Lanka.
    Mooi verhaal heb je geschreven en heel herkenbaar. Ik hoop ook snel weer naar Sri Lanka te kunnen gaan. Maar nu ik een appartement heb gekocht en verbouwd is de geldpot even leeg.
    Enjoy en groetjes aan Manon, Gerard, Jennifer en iedereen van Prithi en Anandapura.

    Groetjes Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Hendala

Corine

meer info: dongen.corine@kpnmail.nl of 0645165445 en www.prithipura.org

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 80009

Voorgaande reizen:

21 Maart 2019 - 07 April 2019

Negen jaar samen vieren we in Sri Lanka

23 Maart 2018 - 08 April 2018

Een verlaat verjaardagscadeau aan mezelf!

17 April 2017 - 27 April 2017

Ja, we gaan weer naar Sri Lanka!!!

18 December 2013 - 05 Januari 2014

De tiende keer naar mijn Sri Lankaanse vriendjes!

17 Augustus 2013 - 15 September 2013

Vijf landen in vier weken.

07 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Carnaval vieren in Sri Lanka

27 Augustus 2012 - 19 September 2012

Zuid Afrika

27 April 2012 - 14 Mei 2012

Weer een keertje alleen naar huis....

01 Juni 2011 - 25 Juni 2011

Samen naar mijn tweede thuis

31 Maart 2010 - 30 Mei 2010

Onbetaald verlof...

23 December 2009 - 17 Januari 2010

Vijfde reis

08 Augustus 2009 - 19 September 2009

Mijn vierde reis

Landen bezocht: