Het jaar 2554 en een nieuw kapsel - Reisverslag uit Wattala, Sri Lanka van Corine Dongen - WaarBenJij.nu Het jaar 2554 en een nieuw kapsel - Reisverslag uit Wattala, Sri Lanka van Corine Dongen - WaarBenJij.nu

Het jaar 2554 en een nieuw kapsel

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corine

15 April 2010 | Sri Lanka, Wattala

Gisteren was het eindelijk zover het was Singalees nieuwjaar. Volgens de Boeddhistische kalender is het nu het jaar 2554. Ik zal op internet nog eens zoeken hoe het nu precies zit, want ik heb me daar nog niet echt mee bezig gehouden. Mochten er dus toevallig mensen zijn die weten hoe deze jaartelling werkt, uitleg is welkom. N ieder geval mochten we niet eten tot een vooraf bepaalde tijd. Gelukkig was dit een minuut over negen in de ochtend en viel de honger nog wel mee. Om een over zeven in de morgen werd er melk gekookt in de keuken om de keuken in te wijden in het nieuwe jaar en schoon te beginnen. Echt schoon was het niet, want de melk moet bewust overkoken. Voor degene die al langer mijn reizen volgen, zo gaat het ook met de opening van nieuwe gebouwen en het inwijden van een nieuw huis. Nadat de melk was overgekookt werd er Kiribat gemaakt (melkrijst). Deze hebben we aan tafel met zijn allen gegeten en iedereen wenste elkaar gelukkig nieuwjaar , ook ik kon dit in het Singalees. Ik vier namelijk al voor de tweede keer in 3,5 maanden Nieuwjaar in Sri Lanka. Eigenlijk best asociaal als ik er nu over nadenk, ik ben hier al voor de derde keer in slechts 8 maanden, maar ach… je moet genieten van het leven en dat doe ik! Na gisteren een hele dag lekker eten en het ontvangen van een leuk cadeautje (twee door de kinderen geborduurde kussenslopen) ’s avonds nog lekker gelezen en heerlijk geslapen. Dit doe ik in Sri Lanka trouwens altijd, ik slaap weinig, voel me erg fit en droom eigenlijk nooit. Mijn hoofd is hier gewoon echt leeg, ik heb geen verantwoordelijkheden zoals in mijn werk en dat is ook wel eens goed voor de mens. Een echte aanrader dus!
Vanochtend om half zes eruit, want om zes uur stond me een leuk karweitje te wachten… Er was gisteren aan me gevraagd of ik de haren van de kinderen van een van de groepen zou willen knippen. Ze hadden namelijk gezien dat ik dit wel netjes kon. David had ik namelijk net voor de kerst geknipt en toen hij had gehoord dat ik weer zou mocht niemand hem weer knippen, hij zou op mij wachten.
Er waren dus hoge verwachtingen deze ochtend en die heb ik geloof ik redelijk waar gemaakt. Ik heb mijn nieuwe roeping gevonden, ik word kapper. Nee, zonder gekheid het is redelijk geslaagd, maar ik ben er te perfectionistisch voor aangelegd. En als er dan een klein downsyndroom autistje met zijn hoofd zit te schudden valt het toch niet mee om het helemaal gelijk te krijgen.
Het was heel leuk om te doen al was het bij sommige wel dichtbevolkt op hun hoofd. Ik denk dat er van de 15 ongeveer 12 luizen hebben. Dus ik had het idee dat ik heel vies was, je zweet namelijk nogal, hierdoor plakken hun haren op je armen en benen en dat in de wetenschap dat het ook allemaal nog eens dichtbevolkt is….
Douchen dus! En liefst heel lang en heet. Helaas was er alleen koud water en stonden ze op me te wachten om naar de India visa dienst te gaan, dus vanmiddag nog maar een keer gedoucht.
Verder vandaag mijn visum dus aangevraagd, mijn ticket naar India geboekt en vier volle kliko’s met was gevouwen. Gisteren was er namelijk geen was gedaan vanwege het slechte weer en dus vandaag de dubbele hoeveelheid. Dit is wel goed voor mijn taal, je leert dan snel veel nieuwe woorden. Zoals handdoek, kussensloop, laken etc., maar of je daar echt veel aan hebt? Maar luk is het wel.
Daarna nog naar taalles en zo meteen naar mijn bedje. Het was een lange dag en morgen weer een lange dag.

Lieve groet voor jullie allen van een hopelijk luisvrije Corine

  • 15 April 2010 - 19:44

    Vicky:

    Hey schat, lees ik heel je verslag in de afwachting van die foto's van leuk geknipte koppies, zitten er geen foto's bij !!!!

  • 15 April 2010 - 19:47

    Vicky:

    Heb de knappe koppies bij je foto's gevonden.

  • 15 April 2010 - 21:36

    John:

    Hallo lief meisje je kan zo een kapsalon open bij Amarant. Ik weet niet of Harrie het daar met eens is maar het gaat je goed af spreek je wel weer.

  • 16 April 2010 - 04:04

    Corine Van Dongen:

    Hallo Vicky,

    Ze waren er wel, maar ik had ze per ongeluk niet aan dit verhaal gekoppeld. Ja dat heb je er van als dat het enige is waar je over na hoeft te denken. Een leeghoofd dat ben ik en dat heb ik, heerlijk!

    Lieve groet,
    Corine

  • 16 April 2010 - 08:35

    Jac Vos:

    Dag Corine,
    Jouw enthousiasme en betrokkenheid is
    in alles voelbaar.
    Dat doet ongetwijfeld de mensen daar en ook jezelf heel goed.
    Alle goeds!

    Jac Vos.


  • 16 April 2010 - 17:57

    Karin:

    Hee C-tje,
    Nou, gelukkig nieuwjaar dan maar! Doe je ook nog een beetje vakantie vieren??????
    Je bloemen staan nog steeds, mooi!
    Heb t goed daar!!!
    Lieve groet van Karin (ps van mijn haar blijf je af.......hihi)

  • 17 April 2010 - 17:23

    An:

    Vandaag geen haren geknipt maar bij sommige was het wel nodig oa Derek had weer een flinke krullebol. Heerlijk weer hier dus veel buiten met de jongens en wandelen. Jij zit alweer in een nieuw jaar en leuk dat je de taal al meer kunt spreken dat is vast erg handig bij veel zaken, succes ermee en laat je hoofd nog maar flink leeg worden om plaats te maken voor nieuwe zaken. doei doei en groetjes van Derek, Bas, Simon en van mij.

  • 19 April 2010 - 07:41

    Moniek:

    Jemig, wat kun je nou niet? Bouwen, verven, zorgen, koken, de taal en nu ook nog knippen! Jou hoofd moet wel een keertje leeg gemaakt worden, anders klapt het uit elkaar van zoveel kennis!!!!Lekker bijtanken, geniet, geniet, geniet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corine

meer info: dongen.corine@kpnmail.nl of 0645165445 en www.prithipura.org

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 80142

Voorgaande reizen:

21 Maart 2019 - 07 April 2019

Negen jaar samen vieren we in Sri Lanka

23 Maart 2018 - 08 April 2018

Een verlaat verjaardagscadeau aan mezelf!

17 April 2017 - 27 April 2017

Ja, we gaan weer naar Sri Lanka!!!

18 December 2013 - 05 Januari 2014

De tiende keer naar mijn Sri Lankaanse vriendjes!

17 Augustus 2013 - 15 September 2013

Vijf landen in vier weken.

07 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Carnaval vieren in Sri Lanka

27 Augustus 2012 - 19 September 2012

Zuid Afrika

27 April 2012 - 14 Mei 2012

Weer een keertje alleen naar huis....

01 Juni 2011 - 25 Juni 2011

Samen naar mijn tweede thuis

31 Maart 2010 - 30 Mei 2010

Onbetaald verlof...

23 December 2009 - 17 Januari 2010

Vijfde reis

08 Augustus 2009 - 19 September 2009

Mijn vierde reis

Landen bezocht: