Matte oyatte kèmeti nehè…. - Reisverslag uit Wattala, Sri Lanka van Corine Dongen - WaarBenJij.nu Matte oyatte kèmeti nehè…. - Reisverslag uit Wattala, Sri Lanka van Corine Dongen - WaarBenJij.nu

Matte oyatte kèmeti nehè….

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corine

13 April 2010 | Sri Lanka, Wattala

De betekenis van deze titel volgt later in dit verhaal. Eerst verder waar ik was gebleven, bij mijn eerste Singalese les. Ik dacht dat ik het niet zou gaan leren, maar nu na drie lessen gaat het al best aardig. Weer een momentje van trots op mezelf. Ook de akka’s vinden het erg leuk dat ik les heb en zeggen nu helemaal niets in het Engels meer. Ze hangen hele verhalen op en het valt niet altijd mee om het te volgen maar ik doe mijn best en op deze manier gaat het wel het snelst. Ik heb nu drie lessen gehad en al twee dagen tussen het eten geven door gestudeerd en huiswerk gemaakt en ik vind het echt leuk. Ik kan bijna niet wachten op mijn volgende les, maar helaas je raadt het al…. Ik moet wachten tot na Singalees nieuwjaar. Dus ik heb pas donderdag weer mijn volgende les. Afgelopen vrijdag heb ik tijdens het poetsen steeds een nieuw werkwoord geleerd. Ik snap namelijk nu de regels wel, maar moet nog een hoop woorden leren en ze lijken allemaal zo op elkaar. Zo is geven en krijgen maar een letter verschil en of je nu oor of eten zegt het scheelt niet in het schrift alleen in de uitspraak, dus ik wil regelmatig oren in plaats van eten….
Vrijdag dus lekker gepoetst, zodat we zaterdag op tijd konden vertrekken naar het strand in Hikkaduwa (het zuiden). Maar voor ik naar het strand kon, moest ik natuurlijk nog eerst even met de akka’s gaan shoppen in de Kandyshop. Ze moesten nog cadeautjes kopen voor nieuwjaar en zij waren niet de enigen. In de winkel hingen ze met de benen buiten, het leek wel voor niets. Voor mij was het ook bijna zo, een broek voor €3,25 die laat je toch niet hangen? Dus ik heb er nu een leuke broek bij en een die past. Ik had thuis wel alles te heet gewassen, maar na een uurtje aan, loopt het toch weer uit en zakt hij weer af.
Zaterdagochtend op tijd vertrokken met de trein naar Hikaduwa, waar we om 12 uur heerlijk aan het strand lagen. Ik was samen met Rozemarie en Corrina (duitse vrijwilliger) en de enige dillemma’s die we zaterdag en zondag hebben gehad is of we zouden gaan liggen aan het strand, winkeltjes zouden kijken of toch maar eerst iets zouden eten. Al met al een heel zwaar weekend dus…
Vandaag (maandag) om zes uur aan de slag omdat iedereen ongeveer naar huis is en er dus veel te weinig begeleiding is. Best gek, ik stond vanochtend op een groep waar ik nog nooit had gestaan en met mensen die echt geen woord engels spreken. Maar het was gezellig en met wat handen voeten en een kind dat wel engels kan, kom je een heel eind. In de loop van de ochtend nog even op pad geweest naar de timmerman omdat het in mijn kamer net zo hard regent als daar buiten. Helaas was hij niet thuis en ik hoop maar dat het dus de komende dag niet zo hard meer gaat regenen….
Vanmiddag samen met Rozemarie en twee japanse vrijwilligers op de babygroep gestaan. Best leuk, die Jappanners spreken niet meer Engels dat Sank you en Sorry en ze spreken ook geen Singalees, dus dat is fijn als je ze wilt uitleggen dat er geen nieuwe sonde ingebracht hoeft te worden omdat we aan het oefenen zijn met gewoon eten en drinken. Ze vonden het geloof ik maar niks en lijken een beetje boos op Rozemarie en mij, maar als dit Methma ten goede komt, kan me dat niet zo heel veel schelen. Ze heeft vanavond al twintig hapjes vast voeding gegeten en al wel 200 mililiter melk gedronken. We zijn dus apetrots op haar en hebben het idee dat ze het zelf ook wel leuk vindt. Als ze zo door gaat kan ze misschien ook eens gaan groeien, ze is namelijk al drie en weegt nog maar een kilo of zes.
O,ja ik zou de titel nog even verklaren: Ik vind je niet leuk! In debus terug van Hikkaduwa was er een vervelende kerel en toen ik dit in het singalees tegen hem zei, ging hij meteen weg. Dus best handig om de taal te spreken.
Op het ogenblik heb ik geen internetverbinding, maar hoop dat dit morgen hersteld is, waardoor ik dit verhaal kan plaatsen en wat foto’s om jullie jaloers te maken met weer om in een bikini aan het strand te liggen.
Nu moet ik nog even wachten tot Dinushi in slaap valt, die ligt namelijk al ruim een uur bij mij op bed te huilen omdat Pushpa en Nirosha weg zijn en dat de mensen zijn die een enorme afhankelijkheidsrelatie met haar hebben gecreeërd. Ze ligt nu aan het voeteneinde van mijn bed en ik negeer haar, maar ze houdt het aardig vol geloof ik. Dat deed ze echter vanmiddag ook met eten toen ze haar mond stijf dicht hield als we haar een hapje wilde geven. Echter toen ik haar negeerde, begon ze wel te eten. Consequent zijn wil wel eens helpen, alleen is niet iedereen (lees niemand) dat hier. Zodra je wegloopt gaat er iemand anders heen en weg is je methodiek. Maar nu ben ik de enige, dus ik hoop dat ze slaapt voor Pushpa terug is, dan zijn we toch weer een stapje verder gekomen vandaag.
Ik ga nu stoppen, maar niet nadat ik nog even aan jullie verteld heb dat ik aan het eind van deze maand voor een dag of zes naar India ga. Ik heb besloten om toch maar naar Dehli, Jaipur en Agra te gaan. Ik ga dus deze keer de Taj Mahal bezoeken en ik heb er heel veel zin in. Voor degene die het een eng idee vonden dat ik alleen zou gaan, Corrina gaat met me mee. Ze is best aardig, niet heel slim, maar twee weten altijd meer dan één en het is vast gezellig. Ook mijn trip voor het laatste weekend ligt zo goed als vast, dan ga ik naar het Oosten van Sri Lanka. Nu alleen nog zien dat ik in het Noorden ga komen in Jaffna (het voormalig Tamilgebied).
Dus jullie zien ook aardig wat dingen voor mezelf gepland, zoals nu slapen, want inmiddels doet mijn huilkindje dat ook… Geduld is een schone zaak, het heeft maar twee uur geduurd. Mijn oren huilen geloof ik nog wat na, maar ik heb gewonnen!!!!

Een consequente Corine

  • 13 April 2010 - 10:23

    Moniek:

    Wat sta jij uitdagend op de foto...maar ook weer braaf aan het werk zie ik..je kunt het toch niet laten.
    Rust ook een beetje uit, je moet nog hard genoeg werken (enzo!!) als je terug komt.
    Je bent wel mooi slank.

  • 13 April 2010 - 12:57

    Betty:

    hoi corine
    als ik de foto zie en jou verslag lees is het misschien voor mij ook wel goed daar eens na toe te gaan dan ben ik mijn kilo,s zo kwijt
    ik lees dat het je goed gaatje zult straks weinig zin om naar huis te komen
    maar daar moet je nog maar niet aan denken
    ik heb je niet meer op skyp gezien misschien later een keer
    het ga je goed en tot hoors
    gr betty

  • 13 April 2010 - 21:16

    Vicky:

    hey, ziet er goed uit en dan bedoel ik niet die achtergrond. Je maakt weer een hoop mee. En veel plezier met je toekomstige uitjes.
    Pas wel op he bij die tamiltijgers.

    gr. Vicky

  • 14 April 2010 - 22:06

    Carmi:

    Er zijn al zoveel leuke ansichtkaarten.Hou het maar bij de 2e foto.Wij blijven hier doorploeteren.O ja en als je het bij die oren houdt ipv. eten dan moet je weer een nieuwe garderobe aanschaffen. Liefs Carmi XXX

  • 15 April 2010 - 09:56

    Adriënne OR:

    Hoi Corine, zond je een berichtje op je mail bij Amarant en nu zit ik naar jouw reisverslag te kijken. Met enige jaloezie.. Geniet nog van jouw (werk)vakantie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corine

meer info: dongen.corine@kpnmail.nl of 0645165445 en www.prithipura.org

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 80074

Voorgaande reizen:

21 Maart 2019 - 07 April 2019

Negen jaar samen vieren we in Sri Lanka

23 Maart 2018 - 08 April 2018

Een verlaat verjaardagscadeau aan mezelf!

17 April 2017 - 27 April 2017

Ja, we gaan weer naar Sri Lanka!!!

18 December 2013 - 05 Januari 2014

De tiende keer naar mijn Sri Lankaanse vriendjes!

17 Augustus 2013 - 15 September 2013

Vijf landen in vier weken.

07 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Carnaval vieren in Sri Lanka

27 Augustus 2012 - 19 September 2012

Zuid Afrika

27 April 2012 - 14 Mei 2012

Weer een keertje alleen naar huis....

01 Juni 2011 - 25 Juni 2011

Samen naar mijn tweede thuis

31 Maart 2010 - 30 Mei 2010

Onbetaald verlof...

23 December 2009 - 17 Januari 2010

Vijfde reis

08 Augustus 2009 - 19 September 2009

Mijn vierde reis

Landen bezocht: